Weer thuis in het toch wel koude Nederland - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Irene en Chris - WaarBenJij.nu Weer thuis in het toch wel koude Nederland - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Irene en Chris - WaarBenJij.nu

Weer thuis in het toch wel koude Nederland

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene en Chris

10 Januari 2014 | Nederland, Zoetermeer

Zo, op onze laatste dag hebben we nog een super kort berichtje geplaatst. Nu we eenmaal al weer een paar dagen thuis zijn is het tijd voor een wat langer bericht met de laatste week in Sydney.

Eerst dus nog even terug naar het oude jaar, 29 december. We hadden de hele dag in Sydney dus eenmaal aangekomen bij de YHA (toch leuk met z'n tweeën in een hostel slapen :)) snel omgekleed in een zomers outfit en direct gaan genieten van de warmte en de zon. Na de hele dag rondgelopen te hebben in de stad zijn we 's avonds lekker sushi gaan eten. Als ik daar nu aan terugdenk krijg ik er helemaal trek van.

De 30ste hebben we het war memorial en de botanic gardens bezocht. Blijft mooi en indrukwekkend. Bij zo'n 28C 's middags lekker even een paar uurtjes in de tuinen gelegen en was uitgerust en bijgekomen. We merkten toch wel dat we wat vermoeid waren van de camperreis en dat we wat behoefte hadden aan uitslapen en wat rustigere dagindelingen. Gelukkig hadden we daarom van te voren al bedacht dat een weekje Sydney wel lekker zou zijn. 's Avonds lekker vis gaan eten in Darling Harbour. Nog wel een hilarisch moment daar trouwens. Pak ik op een moment mijn wijnglas zit er wat wits in, hmm vreemd. Dus ik kijk even goed, zit er vogelschijt in mijn wijn. Gatver! Gelukkig kreeg ik nieuwe wijn nadat ook de serveerster er hartelijk om gelachen had. De hele tafel en wij waren gelukkig schoon dus de vogel kon wel mikken ;).

De laatste dag van het jaar hebben we bijna compleet buiten doorgebracht. In traditie zijn we vroeg opgestaan om op tijd bij het Opera House aan te komen om een plekje te bemachtigen. Waar ik vier jaar geleden om 10.00 met een handje vol mensen de enige was, waren we hier om 11.00 gewoon al te laat voor mijn 'standaard plek'. Het zal al bomvol! Shit....op zoek naar een andere plek waar je goed zicht hebt dus. Gelukkig hadden we gisteren al iets gezien in de Botanic Gardens en zijn we daar dus naartoe gegaan. Ook daar zaten al heel veel mensen maar we vonden een mooi plekje om ons op te installeren voor de rest van de dag. Geloof het of niet....om 11.40 uur was het vol in de zon al 50C volgens de thermometer. En laten wij nou net een plekje zonder schaduw hebben......heerlijk. De wind van de afgelopen twee dagen had ook vandaag juist besloten om te gaan liggen, dus het was een fiks warme dag. Het zweet droop van ons af en als je je ingesmeerd had met zonnebrand ging er echt zo'n streepje wit zweet over je heen. De hele dag dus niet veel gedaan maar vooral mensen gekeken en gewacht, gewacht, gewacht. Met veel drinken en ijsjes zijn we de dag doorgekomen tot het tegen de avond wat meer bewolkt werd en dus de zon af en toe verdween. Wat een verademing. Later hebben we zelfs nog wat druppels regen gehad wat dan wel weer tot hilarische taferelen leidt omdat iedereen supersnel zijn plekje een beetje opruimt, met handdoeken, kranten boven zijn hoofd gaat zitten en staan en dat na iets van 20 minuten dan weer voorbij is. Het vuurwerk om 21.00 uur was al prachtig, maar het spektakel kwam natuurlijk wel echt om 00.00 uur. Zo'n 12 minuten achtereen vuurwerk: schitterend. Het was het wachten wel weer waard, al hebben we wel afgesproken dat als we er ooit nog eens zijn en dan decadent het vuurwerk vanaf een boot gaan bekijken zodat het lange wachten niet meer hoeft. Wat een mensenmassa loopt er daarna door de stad zeg, zo ver als je kijken kunt zie je hoofden van mensen.

1 januari zijn we begonnen met het aftellen voor nog een keer oud en nieuw vieren, maar dan met de thuisblijvers in Nederland. We hebben er verder een rustige dag van gemaakt om wat bij te komen. Om het nieuwe jaar maar goed te beginnen zijn we eerst sushi gaan eten en daarna naar de Hobbit 2 geweest bij de IMAX. Gave film wederom en we dachten wat plekken uit Nieuw Zeeland te herkennen.

Donderdag 2 januari zijn we naar de Sydney fish market geweest. Wow wat een hoop vis en vooral ook indrukwekkend grote vissen zeg. Toch ook wel een heleboel waarvan wij dachten: dat gaan we echt nooit kopen. Met de ferry zijn we daarna naar Manly geweest om even wat op het strand te liggen. Het was niet heel erg zonnig dus lekker rustig en het werd nog rustiger toen het ineens ging regenen. Dat was voor ons ook het teken om van het strand te gaan en richting de stad.

De nieuwjaarsduik hebben we iet wat verlaat gedaan op 3 januari maar wel op het bekende Bondi. Ook nog de lifeguards uit de serie Bondi rescue gezien, er werd ook gefilmd maar wij zijn allebei niet verdronken dus komen helaas/gelukkig niet op tv :). En ja, na een dagje iets anders eten was het toch weer tijd voor sushi!!

4 januari zijn we naar de markt bij The Rocks geweest, een gezellig stukje van Sydney met gebouwen in oude stijl. Ook eindelijk geslaagd voor een stukje aboriginal art! De harbourbridge climb hebben we niet gedaan, wel hebben we het uitzicht bewonderd vanaf één van de pilaren. Schitterend om Sydney zo te zien, lekker bootjes van bovenaf bekijken. Staan we 's middags ergens in de Botanic Gardens met leuk uitzicht zowel op de Harbour bridge als het Opera house en willen we wat leuke foto's maken lopen er ineens allemaal zwarte strepen over het scherm. Nee, toch, het fototoestel is net een maand oud op de dag af. Dus maar geen foto's gemaakt maar weer op zoek naar een fotowinkel. Blijkt het LCD scherm kapot te zijn. Gelukkig zie je op de foto's niets van de strepen en werkt hij nog wel, maar dit wordt dus een zaakje garantie helaas. Wat een gedoe allemaal met dat fototoestel zeg. Onszelf maar getrakteerd op een heerlijk stukje kangaroefilet om het leed wat te verzachten.

Zondag de 5e was onze laatste volledige dag in Sydney. We hebben wat gewinkeld die dag en eigenlijk verder niet zo veel speciaals gedaan. Oh ja, natuurlijk wel afgesloten met de 4e en laatste keer sushi. Dat kon ook niet anders op de laatste dag ;). Ik geloof dat er bij iemand anders voorlopig geen sushi op het menu staat dus ik zal het hier in Nederland met mijn mede sushi liefhebbers moeten doen (hè Hellen en Sonja ;)).

Ons vliegtuig ging de 6e pas 's avonds dus de ochtend en een deel van de middag hebben we nog even lekker genoten van de zon in onze korte broek en hemdje om nog wat kleur op te doen. Het was prachtig weer dus besloten om de Sydney tower nog in te gaan voor een mooi beeld van bovenaf op Sydney. Daarna heerlijk een paar uurtjes in de Botanic Gardens een boekje liggen lezen. Wat een heerlijk einde!

De vluchten gingen van Sydney via Bangkok naar Dubai. In Bangkok kreeg je de keuze of te blijven zitten op eruit te gaan. De tijd was vrij kort dus wij besloten om te blijven zitten zoals velen. Ze gaan dan dus het vliegtuig schoonmaken met allerlei mensen erin. Een tip voor iedereen die ooit deze vraag krijgt: ga eruit! Dit was zo drie keer niets dat wij een volgende keer er gewoon uit gaan. Allebei wat kunnen slapen en films gekeken tot we in Dubai waren. Daar hadden we even de tijd om de benen te strekken en wat rond te lopen. Kopen we daar een flesje cola, water en een kit kat, kost het iets van 5 DHS. Nu hadden wij geen contact geld meer dus de creditcard dan maar, krijg je te zien hoeveel het in Euro's is. Ga zitten mensen, dit wordt schokkend: welgeteld € 1,04! Dat geloof je toch niet? Wij waren in ieder geval verbaasd.

De vlucht vanuit Dubai vertrok helaas 2 uur te laat terwijl we wel op tijd in het vliegtuig zaten, dus dat was ineens 2 uur extra op een vliegtuigstoel. Beetje jammer dat door een beetje regen heel Dubai airport ontregeld was. We waren op een gegeven moment de 26e in de rij om te vertrekken......Eenmaal in de lucht ging het dan toch wel weer snel met wat slapen en films kijken. Dit keer waren ook onze beide tassen in Amsterdam aangekomen en zat het er helaas weer op voor deze keer.

We hebben weer zeer veel gezien, gedaan, mooie avonturen beleefd, inspannende wandelingen gemaakt, lekker gegeten en vooral heel erg veel genoten van alle natuur.

Dat was het dan, het laatste verslagje. Van het weekend proberen we wat foto's erop te zetten zodat jullie ook een beeld krijgen bij alle verhalen.

• 10 Januari 2014 - 18:18

Ingrid:

Welkom terug! Het wordt geloof ik volgende week echt koud... Enne, ik wil best weer een keer naar de Shabu Shabu hoor!

• 10 Januari 2014 - 18:40

Diana :

Zucht.....klinkt allemaal weer heerlijk. En wat is dan al weer snel voorbij eigenlijk. Nou ik zeg flink sparen.....voor de volgende droomreis!

• 11 Januari 2014 - 14:16

Caroline:

Welkom thuis. Helaas hier geen zomerse temperaturen. Dus dan maar muts, trui en thermo ondergoed aan om de ijzige koude wind te overleven.
    Betaalbaar Dubai?? Nou, wie weet voor een volgende vakantie?