Kangaroos, koala's, dolfijnen en rum! - Reisverslag uit Bundaberg, Australië van Irene en Chris - WaarBenJij.nu Kangaroos, koala's, dolfijnen en rum! - Reisverslag uit Bundaberg, Australië van Irene en Chris - WaarBenJij.nu

Kangaroos, koala's, dolfijnen en rum!

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene en Chris

27 April 2019 | Australië, Bundaberg

Zo, we waren gebleven bij....wat zal de dag ons brengen? Nou de dag bracht ons heel veel dieren want we zijn naar Australia Zoo geweest. Ja de dierentuin van Steve Irwin, de befaamde krokodillenjager. Al is het maar de vraag hoeveel mensen hem nog kennen aangezien hij ook alweer iets van 14 jaar dood is. De dierentuin zelf houdt hem in ieder geval nog levend door hem op ieder bordje met uitleg met foto op te nemen. We hebben krokodillen, kangaroos, koala's, wallabies, echidnas, wombats, slangen, reptielen, dingos, cockatoos en de tasmanian devils gezien. Toch wel het voordeel van reizen met een klein meisje dat we bij de kangaroos van iemand een beetje voer kregen zodat we de kangaroos konden voeren. Tsja ook wel heel toeristisch maar toch wel erg leuk moet ik bekennen. Verder was de krokodillen show het hoogtepunt van de 3 jarige.....ze bleef maar vragen waarom die andere mensen wel achter de hekken mochten om de krokodillen te voeren en wij niet. Leg dat dan maar uit! Helaas was de dag qua weer niet zo briljant dus jassen steeds aan en uit vanwege regen. Wel met korte broek dus dat voelt dan toch altijd een beetje vreemd.

Op de terugweg naar de camping heb ik voor het eerst in ons bakbeest gereden en ik moet bekennen: het is een groot ding maar je voelt je dan ook wel de koningin op de weg :). S Avonds met koken en afwassen merkten we dat we toch wel een probleem hadden. Gisteren dachten we het ook al maar vabdaag wrrd het echt te erg. Al het vieze afwaswater kwam in de douche weer net zo hard omhoog. Uhm....niet echt wat je wilt. En dat terwijl de slang voor vies water aangesloten was. Maar daar kwam dus niets uit. Je krijgt de tank leeg mee en wij hadden echt maar een paar liter water gebruikt dus vol kon de tank van 100l niet zijn. Toch maar even gebeld voor hulp. Kregen we de tip om er heet water doorheen te gooien. En als het niet zo werken moesten we morgen maar terugbellen in de ochtend want ja nu was het laat dus ook een monteur komt dan niet meer. Je raadt het al: het hete water werkte niet en de douche stond blank met vies stinkend smerig water. Met keukenpapier hebben we het opgeruimd. Wat een gedoe! Dit was dus allemaal op woensdag de 24e april.

Donderdag de 25e was het Anzac day hier. Een nationale feestdag, hadden we even geen rekening meegehouden maar dat maakte voor ons gelukkig niets uit want we hadden wat bezienswaardigheden op de route naar Tin Can Bay. Op de camping kregen we hulp voor onze tank en wat bleek: hij zat gigantisch verstopt en we hebben hem dus vol in plaats van leeg mee gekregen. Lekker dan! Gelukkig sta je dan op een camping en is iedereen hier dan zo behulpzaam dat de man onder de camper ging om alles schoon te maken en we kregen ook een goedje om er doorheen te spoelen zodat het helemaal schoon zou worden. Wat een top hulp! Later werden we ook nog gebeld naar aanleiding van onze call van gisterenavond. Te laat voor hulp maar wel netjes!

Irene heeft familie wonen in Coolum Beach dus spontaan besloten om even langs te rijden. We zaten er ook maar 15 min. rijden vandaan. Letterlijk gezellig op de koffie gegaan en we kregen zelfs homemade boterkoek. Hollandser kan dan niet maar wel met een Australisch uitzicht op een tuin met tropische planten (zelfs soorten die wij als huiskamerplant kennen :)) en een zwembad in de tuin. Nogmaals bedankt voor de gastvrijheid Rob en Jane!

Onze route vervolgde zich naar Rainbow beach om daar de Carlo Sandblow te gaan. Chris was wel al eerder in Rainbow beach geweest maar had dat nog niet gezien. Het is een grote zandvlakte (een soort hele hoge duin) die schuin afloopt naar het strand en de zee. Te schuin overigens om er vanaf te gaan naar het strand. Tess was helemaal in haar element met zand. Die rende gelijk bij ons weg al roepend dat we naar de overkant moesten rennen. Dus daar gingen we dan....ons sportmoment van de dag want dat is toch best zwaar. Hoe dat kleine meisje dat toch met gemak doet.... Na deze stop was het nog een 45 min. rijden naar Tin Can Bay waar we één nacht geboekt hadden op de camping. Het wordt hier tussen 17.30 en 18.00 ineens snel donker en we waren vandaag wat aan de late kant dus snel alles geïnstalleerd en koken. Door alle zandspielerij moesten we een zandmonster s avonds toch echt even douchen.  En dan heb je een eigen douche en wc in de camper...dat vindt mevrouw maar niets. Die wil mee naar het huisje met de wc's en douches.

Onze vrijdag begon heel vroeg....om 5.15 uur. Niet vanwege de jetlag ( al had dat zo gekund) maar omdat we om 6.30 bij de haven moesten zijn voor dolphin feeding! Helaas zat het weer tegen....het kwam met bakken uit de hemel. De hele nacht al.... Dus wederom in korte broek, slippers en regenjassen aan. Ik ben hier 14 haar geleden ook geweest maar de herinneringen zijn wat weg dus leuk om dit weer te doen. We moesten tot 7.00 uur wachten en toen werd nadat we een ticket gekocht hadden gemeld dat de eerste dolfijn er al was. Het zijn wilde dolfijnen die hier ooit al jaren geleden, in de jaren 80, naar de kust gekomen zijn. Het is helemaal gereguleerd qua voeden en de eventuele zorg voor de dolfijnen. De dolfijnen komen hier bijna iedere ochtend, soms 1, soms 2 en soms meer en worden dan strikt in aantallen gevoerd. Bij 1 dolfijn mogen ze maar 50 tickets voor het voeren verkopen. We mochten op het strandje staan en kregen uitleg over de dolfijnen en het gebied hier. Super leuk om te zien, zelfs in de stromende regen. Om 8.00 uur waren er 2 dolfijnen en wij waren de eersten die een visje mochten voeren. Tess wilde het water niet in dus Chris had de taak om de dolfijn te voeren. Visje onder water houden en hap slik weg was het. Dit was een hele mooie en unieke ervaring waarvoor we wel nat geregend wilden worden. Gelukkig kun je dan in de camper alle natte zooi uitdoen en opwarmen. Voor vertrek een 2e ontbijt gedaan en op weg naar Bundaberg.

Het bleef maar regenen onderweg. Dacht je net de ruitenwissers kunnen wel even uit kwam er ineens weer een hoosbui. Treurig weer. Onderweg hadden we nog een kleine wandeling bedacht maar logischerwijs hebben we die geskipt. Één keer op een dag zeiknat regenen vonden we wel voldoende. In Bundaberg gelijk een camping gezocht en gelukkig is Chris van het aansluiten van alle spullen buiten :). Stond ik lekker hoog en droog te koken. Door het vroege opstaan zijn we met z'n allen lekker vroeg naar bed gegaan. Dan helpt het ook dat het dus zo vroeg donker is. Voor je gevoel is het dan ook al veel later.

Zaterdag 27 april: Koningsdag! En of de koning het wist: zonnig en strak blauw met de hele dag zo'n 27C. Dus lekker buiten ontbeten voor het eerst. En daarna gereden naar Irene haar favoriete tent: Bundaberg rum distillerij! Een tour door de fabriek gedaan en afgesloten met het leukste: 2 drankjes proeven. En het was net 12.00 uur geweest....nooit te vroeg voor rum :). We hebben allebei 2 verschillende soorten geprobeerd en sinds kort maken ze ook likeur. Die waren toch wel zo lekker dat we nu 2 flessen in de camper hebben liggen! Het merendeel van de soorten is alleen te verkrijgen in Australië, ze exporteren slechts 4% waarvan dan ook nog eens 3% naar Nieuw Zeeland. Dus dat ik in Nederland soms een fles kan kopen is zeldzaam. Ze willen de wereld wel verder veroveren dus hebben nu wat rum soorten gemaakt die ze wijder willen verspreiden. Alleen die likeuren....Die zijn gewoon alleen in de shop bij de distillerij te koop. Daar gaan we dus zuinig op zijn!

Vanwege het mooie en warme weer zijn we s middags naar het zwembad op de camping geweest. Helaas lag dat al in de schaduw en het water was toch wel wat fris. Maar goed diehards als we zijn, hebben we toch even lekker gezwommen totdat Tess bijna klappertandend aan de rand stond. Toen was het tijd voor een warme douche!

Nb foto's staan bij het eerste verslag erbij. Lekker handig maar ging met uploaden fout helaas.

• 28 April 2019 - 04:35

Hellen:

Super leuk om mee te lezen, alleen ik zie in het fotoalbum helemaal geen foto’s

• 28 April 2019 - 04:38

Ingrid:

Oh oh.. wat een weer bij jullie :( (tot Koningsdag dan, dat was hier dan weer fris en regenachtig!) Ook balen van de tank die vol zit. Ik had al zo'n idee bij het water dat omhoog kwam in de douche. ja, omdat wij dat lang geleden in ons huurhuisje hebben meegemaakt. Zo'n trauma blijft je bij :)

Wel fijn hoor (als het werkt), zo je eigen huisje meenemen onderweg! Tess zal haar ogen wel uitkijken.

• 28 April 2019 - 11:22

Astrid:

Gelukkig toch nog goed gekomen met de camper, ziet er mooi uit, geniet van al het moois!!

• 29 April 2019 - 06:25

Cécile :

Leuke verhalen allemaal en wat een belevenis! Mooie herinneringen en voorspoedige reis verder.

• 29 April 2019 - 15:22

Bert:

Superleuk weer om het te lezen en jullie reisverhaal te volgen. Geniet!