Road trip, deel 2 - Alice Springs to Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Irene en Chris - WaarBenJij.nu Road trip, deel 2 - Alice Springs to Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Irene en Chris - WaarBenJij.nu

Road trip, deel 2 - Alice Springs to Adelaide

Blijf op de hoogte en volg Irene en Chris

11 September 2012 | Australië, Adelaide

Zo daar zitten we weer in hetzelfde internetcafe als van de week, helaas dus weer geen foto's. Om direct dan maar even de verwachtingen niet te hoog te maken he?! Wel jammer ja van die foto's want we hebben natuurlijk weer ontzettend mooie foto's gemaakt. Het wordt dus wel het wachten waard hoor :)

Oke, ik was gebleven in Alice Springs op vrijdag 31 augustus. Zaterdag 1 september begon voor ons de 3 dagen outback tour naar Ayers Rock, Kings Canyon en The Olga's. We hebben dezelfde tour gedaan die ik 9 jaar geleden ook gedaan heb, en het was in 1 woord: AMAZING!! Veels te vroeg op natuurlijk, dat wel helaas, maar om 06.15 stonden wij paraat in onze 'winterse' outfit want ook toen was het fris (uhm....koud) 's ochtends: 6C! En dat is dan toch wel heel erg, zeker als je zo vroeg op moet staan. Gelukkig konden we in de 4WD truck een beetje opwarmen en was er snel een stop voor koffie en thee. Tweede stop was echt iets voor de mannen in de groep, maar dames ik heb ons goed vertegenwoordigd hoor! We gingen namelijk hout verzamelen voor het kampvuur van die avond. Dat betekende niet dat je dood hout van de grond kon gaan rapen, nee het moest dood hout zijn van bomen. Dus dat betekende hangen aan de boomtakken in de hoop dat je zwaar genoeg was.....tsja dat lukte mij dus niet helemaal helaas....;) Daarop op door naar de camping bij Ayers Rock en genoten van een lekkere lunch. Deze eerste dag stond dus Ayers Rock op het programma. Je kunt de berg beklimmen maar dat hebben we natuurlijk niet gedaan, werd ook helemaal niet gestimuleerd trouwens dus dat is goed. Dit keer hebben we de hele 10 kilometer lange basewalk gelopen. Vorige keer hadden we allebei slechts een gedeelte gelopen, dus nu zijn we om de hele rots heen gelopen. Heerlijk in het zonnetje met zo'n 34C! Prima te doen, strak blauwe lucht en dan steekt die rode rots zo mooi af dat ik helemaal los gegaan ben met het fototoestel. Voor diegenen die het niet weten: mijn eerste keer Ozzie was in 2003/2004 en toen gingen we nog met een analoge camera op pad en moest je dus wel heel goed nadenken of je een foto ging maken of niet, dit keer niets van dat alles ;). 's Avonds hebben we gekookt op het kampvuur en stond er pasta met geroosterde groenten en kangaroo op het programma. Errug lekker moet ik zeggen. Daarna je ' bed' in orde maken wat in ons geval betekende dat je een swag ging inrichten met een slaapzak en in mijn geval voor de zekerheid een deken erbij. Een swag moet je zien als grote canvashoes met een matrasje erin. Nog even vanuit de swag lekker genoten van het kampvuur maar de oogjes vielen toch wel snel dicht moet ik zeggen.

Dag 2 on tour begon weer zo vroeg: 04.30 uur! En dat om op tijd te zijn voor de zonsopkomst bij Ayers Rock en The Olga's. Pff..... De eerste nacht zo buiten onder de sterrenhemel slapen is me weer goed bevallen al moet ik zeggen dat je dan ineens toch wel veel geluiden hoort waar je dan niet van slaapt. Chris had er duidelijk minder last van met al die buitenslaap ervaring van hem. Zonsopkomst was erg mooi, maar weer zo vreselijk koud. Gelukkig gingen we daarna een fikse wandeling maken van zo'n 8km en kwam de zon lekker door dus werd het weer een dag met zo'n 34C! Bij The Olga's hebben we de Valley of the winds walk gedaan, voor mij de 2e keer voor Chris de 1e keer. Een prachtige wandeling met vele mooie vergezichten. Die middag stond vooral in het teken van rijden naar de volgende campsite en weer hout verzamelen. En jawel, er is bewijs: ik heb een hele boom uit de grond gerukt!! GIRLPOWER ;) Bij Kings Creek Station was onze campsite, en een echte bushcampsite zeg maar. Met een bushdouche en een bushtoilet. Oke het toilet was wel een flushing toilet, maar had wel maar 3 wanden dus je keek vanaf het toilet de bush in. Hetzelfde geldt voor de douche, dus douchen met mooi uitzicht! En warm water kregen we daar door een vuurtje te maken en het water op te warmen. Een echt klusje voor Chris dus die heeft zich ontfermt over de bushdouche en we konden dus ook als eersten van de groep genieten van een heerlijke warmwater douche MET uniek uitzicht! Diner was dit keer rijst met curry en geroosterde groenten, allemaal klaargemaakt op het kampvuur. De 2e nacht in de swag brak aan. Net toen we klaar waren kwam 1 van de gidsen terug met de mededeling dat de truk kapot was gegaan. 2 gidsen waren nog even naar een andere campsite gereden en bleven erg lang weg. Uiteindelijk kwam 1 dus terug speciaal om Chris te halen om aan de auto ta gaan sleutelen. Tuurlijk joh, ga jij lekker de bush in om te sleutelen dacht ik nog :) Het was echter al donker en tegen 22.00 dus er werden stokken gepakt om de dingo's af te schrikken. Uhm...ik moet zeggen dat ik daarna met een minder fijn gevoel in de swag gekropen ben om te gaan slapen. Redelijk vaak wakker geworden dus, zeker als je weer dat we bij aankomst een hele kudde kamelen gezien hadden en die ook redelijk dichtbij onze campsite nog hoorden.... Gelukkig kwamen ze na een uur of 2 1/2 terug MET een werkende truck! Pff...kon ik toch nog aan een goede nachtrust komen! Voor Chris werd het dus wel een erg kort nachtje, maar hij is wel een ervaring rijker zullen we maar zeggen!

Dag 3 van de tour begon gelukkig iets later met een beetje uitslapen tot 05.45 uur. Gelijk na het vertrek zijn we naar Kings Canyon gereden om daar de rim walk te lopen. Ook weer een wandeling van iets van 8km, met een flinke steile klim aan het begin. Dan merk je wel even dat je al 2 dagen vrij inspannend gewandeld hebt en dat het niet allemaal vlak is. Wederom een prachtig mooie wandeling met hele mooie vergezichten en uiteindelijk ook een prachtige kijk in de kloof. Ik ben, net als 9 jaar geleden, naar de rand gekropen voor een spannende foto. Oh en ik moet het echt vermelden: Chris heeft gezwommen in de Garden of Eden waar het water geloof ik iets van koud, koud, zeer koud was. Bikkel dat ie is! Dus rest van de dag hebben we doorgebracht in de truck om terug te keren naar Alice Springs. Ook ee stuk van 100km over een unsealed road, een heerlijke massage zullen we maar zeggen. 's Avonds zijn we snel ergens gaan eten en al het zand van ons af gaan spoelen. Daarna was het tijd om het bed in te duiken want voor de 4e keer op rij moesten we vroeg op.

4 september zijn we nu aanbeland, de dag is me even ontschoten. Om 03.30 ging de wekker al weer: WAAROM???? Nou, voor mijn verjaardag had ik een ballonvaart met zonsopkomst cadeau gekregen van Chris en tsja zonsopkomst is nu eenmaal erg vroeg in de ochtend. De ballonvaart was spectaculair en erg mooi, heel gaaf om zo rond alice Springs te varen en de MacDonnell Ranges te zien en natuurlijk de zon te zien opkomen. Vanuit de balloon hebben we ook kangaroos gezien, een erg mooie ervaring! Daarna was het tijd voor ontbijt met bubbels: beter kan toch niet? Daarna kregen we van de gids ook nog eens een volle fles met bubbels mee.....wat een toptour! De rest van de dag hebben we rondgereden in de East MacDonnell Ranges en hebben we ook mooie dingen gezien. Verder waren we toch wel een beetje moe dus hebben we onszelf weer getrakteerd op diner buiten de deur bij Overlanders Steakhouse waar we wederom een plateau met kangaroo, crocodile, emu en camel gegeten hebben. Daarna genoten van een perfecte kangaroo filet met pruimensaus....om je vingers bij af te likken!

Na een beetje uitslapen, wat toch wel errrugg nodig was na al die vreselijk vroege opstaandagen, zijn we woensdag (als ik het goed heb) naar de West MacDonnell Ranges gereden. Een stuk mooier dan de East dus we hebben de hele dag gespendeerd met het bekijken van erg mooie gaps tussen de bergen in. Wederom trouwens een heerlijke dag overdag met zo'n 30C! 's vonds hebben we nog even het casino bezocht, maar zoveel geluk als Sonja daar 9 jaar geleden had, hadden wij helaas niet.

De donderdag zijn we uit Alice Springs vertrokken richting het zuiden. Een fikse dag rijden voor de boeg naar Coober Pedy van iets van 750km. Vroeg vertrokken dus en dan maar rijden, rijden en nog meer rijden. Onderweg zijn we ook van de Northern Territory naar South Australia gegaan. Veel lange rechten wegen weer met echte outback om te zien: erg mooi als je ervan houdt zoals wij doen. We kwamen 's avonds in het donker aan in Coober Pedy dus hadden geen idee hoe het stadje eruit zou zien bij daglicht. Gelukkig hadden we onderweg de tip gekregen om er niet te lang te blijven omdat het eigenlijk niet heel veel voorstelde. De dag erna hebben we dus in de ochtend wat sights bezocht. Wat het typische namelijk is, is dat veel mensen onder de grond wonen omdat het er te warm wordt in de zomer, wel 50C! Dus zijn er ondergrondse kerken en veel ondergrondse huizen. In zo'n huis zijn we ook geweest. Ongeacht wat er buiten gebeurd qua weer, winter of zomer is het in zo'n huis altijs 20-25C! Dat is nog eens lekker zeg. Maar wel vreemd omdat je totaal niet naar buiten kunt kijken, voelt toch ook wel een beetje opgesloten moet ik zeggen. Hierna zijn we doorgereden naar het zuiden en uiteindelijk geeindigd in Port Pirie, iets van 230km boven Adelaide. Dit was wel echt de dag met het meest uiterste uitzicht tot nu toe. Bijna vrijwel niets onderweg qua roadhouses, volgens mij zelfs helemaal niets als ik er nu over na denk. En verder vooral weinig qua bosjes, struiken, etc. Erg indrukwekkend om zo doorheen te rijden zeg. Het is dan echt naar buiten staren in het niets!

Inmiddels zijn we aanbeland op zaterdag de 8ste, de dag met weinig km's richting Adelaide. Dat is dus ook het enige wat we gereden hebben: naar Adelaide. Daar aangekomen op een mooie camping bij de duinen en je ruikt direct de zilte zeelucht: heerlijk om de zee weer eens te zien na 3 weken. En ineens in een stad is ook wel een verandering moet ik zeggen. 's Middags hebben we Glenelg bezocht, maar het waaide nogal flink dus we werden bijna van de pier afgewaaid. Hmm....als het hier maar niet ineens zo koud gaat worden, dat zijn we helemaal niet gewend na al die weken van boven de 30C!

Zondag zijn we lekker gaan winkelen in Adelaide en hebben we 's avonds lekker sushi gegeten. Daarna werd het dus dusdanig fris bij het wachten op de bus dat we aan de hot chocolate en cappuccino moesten om op te warmen. In de camper was het 's nachts niet te harden: 6C! Brr.....als je je omdraaide voelde je direct koud laken....gatsie! Niet echt lekker geslapen dus.

Gisteren hebben we een hele dag wijntour gedaan in de Barossa Valley, daar werden we wel warm van ;) Gelukkig zat het weer ook mee en werd het zelfs warm. Bij 4 wijnhuizen geweest en voldoende wijnen geproefd om er ook eentje te kopen die we de komende week maar eens moeten gaan opdrinken met iets lekkers erbij. Tsja dan ben je in de grote stad en hebben ze een sushi train, dan moet je dus nog een avond sushi eten! Yes, direct staat het aantal op 2 keer sushi deze vakantie! Weer heerlijk zitten smullen gisteren en daarna ons geluk beproefd in het casino hier. En jawel, ik gooi er $3 in, win ik toch ineens $30! Dat is nog eens leuk. Daarna hadden we ook nog een paar keer geluk, paar keer geen geluk maar de winst van $30 bleef!

Vannacht hebben we een record gevestigd: 5C in de camper. Toch echt veels en veels te koud dus inmiddels zijn we de eigenaars van twee fleeceplaids die we vannacht gaan gebruiken. Hopelijk scheelt dat een hoop en kan ik ook weer lekker slapen naast een Chris die gewoon door de kou heen slaapt. Misschien moet ik toch ook maar eens aan het leger gaan denken, schijn je hard van te worden?!? Nog wat gewandeld in Adelaide vandaag en verder eigenlijk niet zo heel veel gedaan. Eigenlijk was het plan om vandaag al naar Kangaroo Island te gaan, maar de ferry was al volgeboekt. We gaan nu dus morgen en gaan daarna richting Melbourne via de Great Ocean Road.

Zo, dit was dan het hele verhaal van de meest geweldige roadtrip die we tot nu toe gemaakt hebben! Iedereen is weer bij en ik mag toch aannemen dat het volgende verslag iets sneller verschijnt en dat een radio stilte van 2 weken geen gewoonte wordt hier...

Vanuit een zonnig en warm Adelaide (tenminste overdag!!) liefs van ons

• 11 September 2012 - 11:07

Peter:

Hi there,
    Wat een prachtig verhaal heb je er weer van gemaakt Ireen. Het is elke keer weer een genot om je verslag te lezen, goed hoor! En wat een belevenissen zeg. Wie veel reist heeft veel te vertellen luidt het gezegde, nou dat gaat voor jullie zeker op. Het is mij wel duidelijk dat jullie genieten van dit avontuur. Ik zie uit naar het volgende verslag en veel plezier op je volgende etappe.

• 11 September 2012 - 16:04

Gerard:

Geweldig, als je dit leest zie je als het ware de beelden op je netvlies verschijnen. Geweldige tour die jullie maken, een maximale belevenis die je in je leven kan meemaken. Wij zijn zo benieuwd naar jullie foto's. Wij blijven jullie op de voet volgens. Liefs van ons. Gerard en Marijke (paps en mams).

• 11 September 2012 - 17:10

Caroline:

Jullie reisverslagen lezen als een spannende roman. Helemaal geweldig. Raak er bijna aan verslaafd.
    Irene, fijn dat je een man hebt die midden in de nacht nog een auto aan de praat krijgt. Altijd handig. Ga zo door Chris!
    Ik zou zeggen geniet nog heerlijk van jullie avontuurlijke vakantie.

• 11 September 2012 - 18:36

Ingrid:

Hard worden? Hoeft helemaal niet, jij hebt een boom uit de grond gerukt! (Foto's!!!!) ALs het met die plaid nog niet lukt, koop een kruik. Veel liefs uit Nederland :)

• 11 September 2012 - 19:31

Diana:

Jee....klinkt goed allemaal. Jullie hebben dus ook nog de ballontocht gedaan...zouden wij doen, maar ik was achteraf toch blij dat Marcel besloten had Jet op een andere manier ten huwelijk te vragen, want het was de 1e normale nacht. Maar het klinkt wel supergaaf zeg! Wel stoer dat jij ireen in een swag hebt geslapen. Dat trok ik toen echt niet, dus wij hadden de 'tent'. Wat maken jullie veel mee... Ik vind het erg leuk weer om mee te genieten van jullie reis. Heel veel plezier verder!!

• 11 September 2012 - 19:49

Ronald:

Klinkt weer erg goed, stelletje avonturiers!

En Irene troost je, ik zou met 5 graden ook niet kunnen slapen :-)

Nu al benieuwd naar het volgende reisverslag!

• 11 September 2012 - 19:59

Bert:

Ha Chris en Irene,

Wat een prachtig verhaal en kijk uit naar een gezellig Australisch fotoavondje :) Ik krijg na het lezen van jullie verhalen erg veel zin om volgend jaar weer die kant op te gaan. Geniet nog van Aussie en als je weer naar het casino gaat, stel ik nummer 11 voor. Ik zeg zet 5 dollar op nummer 11. Bij verlies krijg je 5 dollar van mij en als je wint mogen jullie van de winst genieten.

Groetjes, Bert

• 16 September 2012 - 13:56

K. Mertens:

Mooi, indrukwekkend verslag.
    Na lezing van de reacties heb ik daar niet veel aan toe te voegen.
    Nog een fijn vervolg van jullie reis, maar dat zal best lukken.

Groetjes, K. Mertens.